pakowanie24.pl

Strona poświęcona tematyce prezentów i imprez

Poradnik

Chłodnica klimatyzacji: jak działa i dlaczego jest niezbędna w twoim samochodzie

Chłodnica klimatyzacji: jak działa i dlaczego jest niezbędna w twoim samochodzie

Kiedy przychodzi lato, a wraz z nim upalne temperatury, klimatyzacja staje się najlepszym przyjacielem kierowcy. Nic nie daje takiego wytchnienia jak strumień chłodnego powietrza skierowany na rozgrzaną twarz. 

Jak konserwować system klimatyzacyjny? 

Niestety układ klimatyzacji w samochodach osobowych jest stosunkowo łatwo podatny na awarię, a jakby tego było mało, wymaga przeprowadzania systematycznych przeglądów. To między innymi dlatego tak często dochodzi do sytuacji, w których kierowca samochodu zauważa, że z klimatyzacją coś jest nie tak dopiero wtedy, kiedy potrzebuje jej najbardziej. W związku z tym zachęcamy do lepszego zrozumienia tego jakże ważnego, przynajmniej latem, układu w samochodzie. W dzisiejszym wpisie skupimy się jednak nie na całym układzie, ale na jego najważniejszej części, czyli chłodnicy klimatyzacji.

Chłodnica klimatyzacji działa na zasadzie wymiennika ciepła, podstawowej zasadzie termodynamiki. Wykorzystuje ona fakt, że gdy gaz jest sprężany, staje się gorący, a gdy się rozpręża, ochładza się.

Chłodnica klimatyzacji

Proces rozpoczyna się w sprężarce układu klimatyzacji. Sprężarka spręża czynnik chłodniczy i pompuje go do układu. Gdy czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem wpływa do chłodnicy klimatyzacji, napotyka sieć małych rurek i żeberek. Owe rurki i żeberka tworzą dużą powierzchnię, gdzie może dochodzić do wymiany ciepła. Gdy rozgrzany czynnik chłodniczy pod ciśnieniem przepływa przez chłodnicę klimatyzacji, traci ciepło na rzecz otaczającego go powietrza, które jest zasysane przez chłodnicę klimatyzacji za pomocą wentylatora.

Gdy czynnik chłodniczy uwalnia ciepło, zmienia się z gazu pod wysokim ciśnieniem w ciecz. Przejściu temu towarzyszy znaczny spadek temperatury, co powoduje, że czynnik chłodniczy staje się bardzo zimny. Ta zimna ciecz jest następnie przesyłana do parownika wewnątrz kabiny.

W parowniku czynnik chłodniczy przechodzi przez zawór rozprężny, w którym jego ciśnienie ulega znacznemu obniżeniu. Powoduje to jego szybkie odparowanie, pochłaniając ciepło z powietrza wewnątrz samochodu. Proces ten chłodzi powietrze, które jest następnie wdmuchiwane do kabiny przez wentylator dmuchawy klimatyzacji. Czynnik chłodniczy, teraz w stanie gazowym pod niskim ciśnieniem, powraca do sprężarki, aby rozpocząć cykl od nowa.

Materiał zewnętrzny

 

Udostępnij