pakowanie24.pl

Strona poświęcona tematyce prezentów i imprez

Praca

Rodzaje układów napędowych w samochodach

Rodzaje układów napędowych w samochodach

Układ napędowy w samochodzie składa się z czterech podstawowych elementów: silnika, sprzęgła, skrzyni biegów i osi napędowej. Jest to więc najważniejszy układ w samochodzie, ponieważ to właśnie on sprawia, że samochód może się poruszać, a to w końcu jest jego główne zadanie. Układy napędowe ze względu na napędzaną oś można podzielić na trzy główne kategorie:

  • Napęd przedni — to obecnie najpopularniejszy rodzaj napędu. W tym układzie wszystkie podstawowe elementy napędu znajdują się z przodu samochodu. Dzięki temu przeniesienie napędu jest maksymalnie uproszczone, a co za tym idzie najtańsze. Inną zaletą takiego układu jest fakt, że wszystkie najcięższe elementy silnika dociskają tę samą oś, którą napędzają, co poprawia przyczepność na śliskiej nawierzchni.

  • Napęd tylny — zanim jeszcze powszechne stały się samochodu z napędem przednim, królowały auta napędzane na tylną oś. Taki układ daje pewne dodatkowe możliwości, jak przykładowo możliwość łatwiejszego kontrolowania samochodu w poślizgu, co z zapałem wykorzystują entuzjaści popularnego ostatnio sportu motorowego, jakim jest drift. Fakt, że w ostatnich latach to samochody napędzane na przednią oś stały się tymi najpopularniejszymi nie oznacza wcale, że samochody z napędem tylnym nie są już produkowane. Oczywiście są i to w dużej ilości, choć ten rodzaj napędu jest raczej zarezerwowany dla nieco droższych samochodów.

  • Napęd na cztery koła — trzecim typowym rodzajem napędu jest napęd zasilający wszystkie cztery koła. Takie rozwiązanie jest najbardziej skomplikowane, a więc i najdroższe. Napęd na wszystkie koła daje jednak wiele dodatkowych korzyści, które są wykorzystywane w samochodach terenowych i sportowych. Napęd na cztery koła to przede wszystkim duża swoboda podczas pokonywania trudnego terenu. Taki napęd w połączeniu z blokadą dyferencjału umożliwia jazdę po niemal dowolnym terenie. Wystarczy, że przynajmniej jedno koło ma dobry kontakt z podłożem, aby samochód mógł się wydostać z opresji. Lepsza przyczepność przydaje się jednak nie tylko w terenie. Samochody wyścigowe również czerpią korzyści z napędu na wszystkie koła. Dzięki temu udaje im się uzyskać lepsze przyspieszenia i lepszą przyczepność na zakrętach, co w sporcie motorowym może zadecydować o wyniku.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij